Sunday, July 14, 2024

Hallucination - eller vision av Kali?

Igår hade jag just fått reda på att en bok jag hade skickat till en kompis just hade kommit fram. Det var Ajit Mokerjees "Kali - the feminine force", en bok om gudinnan Kali. Den rekommenderas förresten varmt.

Jag kom hem på kvällen och kände mig plötsligt trött. Jag lade mig ner på sängen och i ett tillstånd av halvdvala fick jag plötsligt en mycket stark upplevelse av att en tunga var tryckt mot mitt ansikte.

Jag blev klarvaken och undra vad det i allsin dar var. 

Då kom jag snabbt på att den vanligaste ikonografiska avbildningen av Kali är en där hon har en uträckt tunga.

Jag kände mig ganska överväldigad. 

Den tråkiga förklaringen till detta fenomen är förstås att jag omedvetet tänkte på Kali och att detta skapade en hallucination.

Den mycket mindre tråkiga förklaringen är ju att jag just hade fått en vision av Kali.

Det är förstås bara att välja hur jag ska tolka denna fantastiska upplevelse.

No comments:

Post a Comment